Ed's Jachtvliegtuigen

Home of the fighters.

CH-47 Chinook

De CH-47 Chinook is een zware transporthelikopter geproduceerd door Boeing. Taken die worden uitgevoerd door de Chinook zijn bijvoorbeeld troepentransport, medische evacuatie en vervoer van goederen. Het eerste prototype, de YCH-47A, voerde de eerste vlucht uit op 21 september 1961. De eerste in serie geproduceerde helikopter werd voor het eerst in 1966 ingezet in Zuid-Vietnam. De Chinook heeft twee Fully Articulated rotorkoppen, waarbij aan elke rotorkop 3 rotorbladen bevestigd zijn. De aandrijving geschiedt middels 2 turboshaft Honeywell 55-L-714A motoren, die goed zijn voor een totaal vermogen van 3069 kW (5000 pk) per motor. De maximum snelheid van de helikopter is 315 km/h. De Chinook is inmiddels verkocht aan 16 landen, en een aantal landen bouwde de helikopter ook in licentie zoals Italiƫ en Japan.

Gebruik door de Koninklijke Luchtmacht

De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht kocht in eerste instantie 13 Chinooks, verdeeld over 7 overgenomen Chinooks van Canada en 6 nieuw gebouwde exemplaren. Tijdens het inzetten van de helikopters in Afghanistan zijn hiervan twee helikopters verloren gegaan. Een van de toestellen werd op 8 augustus 2003 ingezet bij het bestrijden van een bosbrand bij Austerlitz. De Chinook nam per vlucht tienduizend liter water mee in de zogenaamde bambi bucket, om dit op de brandhaard te gooien. In februari 2007 kondigde Boeing aan dat Nederland de eerste exportklant is geworden voor de CH-47F. In totaal worden zes helikopters aangeschaft, waarmee de totale vloot op 17 komt[8]. De aanschaf dient echter nog wel door de Staten-Generaal goedgekeurd te worden.

CH-47 Chinook in cijfers

Fabrikant: Boeing Defense & Space Group, Helikopters Div.
Motoren: twee, type turboshaft Honeywell 55-L-714A
Vermogen: maximaal continu 3069 kW per motor maximaal incidenteel 2,5 min 3704 kW per motor
Gewicht: leeg 11.151 kg maximaal 24.494 kg
Lengte: ruim 30 meter (inclusief rotorbladen), 15,88 meter zonder rotorbladen.
Breedte: 3,79 meter
Hoogte: 5,77 meter
Lading: onder de heli kan m.b.v. drie haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met max. 9.072 kg. De centrale cargo-hook kan max. 12.701 kg dragen (het totale gewicht zowel intern als extern incl. brandstof mag niet meer zijn 24.494 kg)
Topsnelheid: maximaal 315 km/uur
Vliegbereik: referentie missie 250 km (minimaal vereist), zonder nuttige belasting 324 km
Plafond: 7.000 meter bij 2 motoren, max. vermogen 2.400 meter bij 2 motoren incl. max. gewicht
Bemanning: 4 tot 6: 1 Vlieger, 1 Co-Vlieger en loadmasters. (in oorlog nog eventueel 2 doorgunners)
Passagiers: 33 combat ready troops of 12.343 kg (incl. brandstof + crew, combinatie is ook mogelijk)