Ed's Jachtvliegtuigen

Home of the fighters.

E-3 Sentry (AWACS)

De Boeing E-3 Sentry (schildwacht) is een militair Airborne warning and control system, of AWACS, dat surveillance, controle en communicatie faciliteiten levert aan de luchtstrijdkrachten.

De E-3 Sentry is een aangepaste militaire versie van de commerciële Boeing 707.

De draaiende ROTODOME boven de romp is zijn voornaamste kenmerk. Deze heeft een diameter van 9,10m, is 1,80m dik en staat 4,20 m boven de romp op 2 steunen. In de radome zit een naar beneden 'kijkende' Northrop Grumman AN/APY-12 AWACS radar die het luchtbeeld van boven de grond tot in de stratosfeer bewaakt.

Generatoren op elk van de vier motoren wekken de 1 MegaWatt vermogen op die benodigd is voor een goede werking van de radar. Middels het IFF systeem, worden de eigen toestellen van vijandelijke onderscheiden. De radar heeft een bereik van meer dan 400 km voor laagvliegende objecten en kan door gebruik van een speciale radarmode zeer laag vliegende vliegtuigen opsporen en volgen, terwijl die door obstakels voor normale radarstations niet zichtbaar zijn. Het bereik voor middelhoog tot hoogvliegende objecten word gegeven als over de horizon. Dit werkelijke bereik is geclassificeerd maar wordt geschat op ongeveer 800 km.

Radar en computersystemen van de E-3 Sentry kunnen een breed en gedetailleerd beeld geven van het virtuele slagveld. Dit omvat het opsporen en volgen van vijandelijke schepen en vliegtuigen en de locaties en status van eigen vliegtuigen en schepen.

Tijdens het gevecht wordt ook real-time data verzameld zodat men altijd over het meest actuele luchtbeeld beschikt. Deze informatie kan eventueel middels datalink verstuurd worden naar het Commando en andere eenheden op de grond of op zee. De E-3 beschikt hiervoor over belangrijke subsystemen voor navigatie, communicatie en data verwerking.

Op de werkposities van de controllers - de consoles - wordt de door computers verwerkte data zowel grafisch als in tabelvorm op de monitors zichtbaar gemaakt. Alle controllers worden met deze beelden en gegevens voorzien van de basisgegevens voor hun eigenlijke taken

luchtruimbewaking
object identificatie
communicatie
bepalen waar en wanneer welke middelen moeten worden ingezet
Het totaal van al deze maatregelen noemt men battle management.

De E-3’s van de USAF worden vanaf 2015 uitgefaseerd; daarbij zullen zij vermoedelijk samen met de Boeing E-6 Mercury en de Boeing E-8 JSTARS vervangen worden door de Boeing E-10. Ook dit toestel zal zijn gebaseerd op het airframe van de Boeing 767. Zoals de situatie er momenteel bij staat zullen de E-3’s van de NAVO naar verwachting tot 2020 in dienst blijven. Een eventuele opvolger is nog niet bekend.