Ed's Jachtvliegtuigen

Home of the fighters.

F-16 Falcon

De eerste F-16 arriveerde in juni 1979 bij de Koninklijke luchtmacht als opvolger van de de F-104 Starfighter, en later ook als opvolger van de NF-5. De laatste F-16 kwam in februari 1992. De belangrijkste kenmerken van de F-16 zijn de moderne aerodynamische eigenschappen en vormgeving. Dit gecombineerd met het "Fly by Wire" electronische besturingssysteem maakt de F-16 tot een van de meest wendbare gevechtsvliegtuigen ter wereld.
De F-16 is inzetbaar volgens het zogenaamde "Swing-role" principe. Dit betekent dat de F-16 zowel voor luchtverdedigingstaken als voor het ondersteunen van landstrijdkrachten kan worden ingezet. Sinds 1998 wordt de F-16 gemoderniseerd als onderdeel van het Midlife Update programma. Naar verwachting wordt de F-16 vanaf 2010 vervangen door een nieuw toestel. Waarschijnlijk de JSF.



Historie van de F-16


De eerste vlucht van de YF-16 was op 20-01-1974. De competitie om de NAVO-straaljager te mogen bouwen was in volle gang. Een toenmalige concurrent was de YF-17. Dit toestel werd niet als opvolger aangewezen maar werd jaren later toch noch in grote getale geproduceerd onder de naam F/A-18 Hornet. De primaire reden om dit toestel te ontwikkelen was de behoefte aan een Mach 2 straaljager bij de USAF. De USAF had behoefte aan een goedkoop, licht, simpel en wendbaar toestel ter aanvulling van de F-15 Eagle. Ook de NAVO-landen zochten een nieuw toestel ter vervanging van hun vaak verouderde toestellen zoals de Starfighter en Tiger. Voor deze landen was de F-16 de perfecte opvolger.
De eerste vlucht van de F-16 was niet de officiële eerste vlucht. Tijdens een high speed taxi test begon het toestel zo te trillen dat testpiloot Phil Oestricher zich genoodzaakt zag op te stijgen. De vlucht duurde zes minuten en werd gevolgd door een keurige landing op Edwards AFB. Het probleem van het trillen werd vervolgens verholpen door het Fly-by-wire systeem op de grond voor maar 50% te laten werken.
Op 13 januari werd door het Ministerie van Defensie (Departement of Defence) bekend gemaakt dat de F-16 het van zijn Northrop tegenhanger had gewonnen. Daarmee haalde GD een order binnen voor 650 toestellen voor de USAF en 800 voor de U.S. Navy. De USN stapte echter uit het project en zou toch voor de YF-17 (F-18) kiezen. Dit was mede omdat de F-16 maar een motor had.In geval van een motorstoring kun je boven land vrij snel een basis vinden, boven zee moet je echter terug naar het vliegdekschip. (wat moeilijk gaat zonder motor)
De productie van de F-16 loopt nog steeds. Inmiddels zijn er meer als 4000 toestellen afgeleverd. De F-16 is verscheidende keren verbeterd, waarvan de laatste keren door de nieuwe eigenaar van General Dynamics, Lockheed Martin Aeronautics Company. Gebruikers van de F-16 zijn: Nederland, België, Denemarken, Noorwegen, Portugal, Egypte, Israël, Zuid-Korea, Turkije, Griekenland, Bahrein. Veel andere landen hebben nog een optie op de F-16 genomen.