Ed's Jachtvliegtuigen

Home of the fighters.

G-1 Jachtkruiser

Ontwikkeling van de Fokker G-1 Mercury (G-1A)
De G-1 was ontworpen als een jachtkruiser, d.w.z. een vliegtuig dat de eigenschappen van een jachtvliegtuig deelde met die van een lichte bommenwerper.
Men ging er van uit, dat er behoefte bestond aan een vliegtuig dat langere tijd in de lucht zou kunnen blijven en de tegenstander zowel in de lucht als op de grond kon bestrijden.
Teneinde de nuttige lading op een aanvaardbaar peil te krijgen, werd voor een twee-motorige uitvoering gekozen.
Na enige voorontwerpen, zoals bijv. ontwerptype 129 uit begin 1936 kwam men bij het ontwerpteam, onder leiding van Ir. Marinus Beeling, tot de G-1 zoals wij die nu kennen.
Het prototype werd in november 1936 op de Parijse luchtvaartsalon voor het eerst in het openbaar getoond en bracht nogal wat sensatie teweeg, niet in de laatste plaats als gevolg van de bijzondere vorm van het toestel.
In maart 1937 werd het toestel met de invliegregistratie X-2 naar het vliegveld Welschap bij Eindhoven overgebracht om daar zijn eerste vlucht te maken. Met de Tsjechische testpiloot Marecs aan het stuur werd dit op 16 maart 1937 volbracht.
Deze G-1 had twee Hispano Suiza 14AB-02 motoren van 750 pk elk, maar deze motoren voldeden toch niet en werden spoedig vervangen door Pratt & Whitney Twin Wasp motoren, eveneens van 750 pk elk. Omdat de Luchtvaartafdeling (LVA) liever de Engelse Bristol 'Mercury' motoren had (die zaten al in de D.XXI) moest het ontwerpbureau de G-1 vergroten en de wielpoten verlengen aangezien de motoren groter en zwaarder waren. Ook de schroefcirkel was beduidend groter. Deze uitvoering die in 1937 uiteindelijk werd besteld, werd in de wandeling G-1 Mercury genoemd, vandaar de, in deze beschrijving gebruikte benaming. Later is men de benaming G-1A gaan gebruiken. De G-1 uitvoering met de Twin Wasp motoren werd de kleine G-1 of G-1 Wasp genoemd en werd voornamelijk als exportversie gebruikt. Dit was de G-1B.
Op 9 november 1938 maakte de eerst G-1 Mercury, genummerd 301, de eerste vlucht en in juli 1939 werden de eerste G-1 Mercury's aan de LVA afgeleverd. Het konstruktienummer van het prototype, de X-2,was 5419. Het nummer 318, behoorde bij konstruktienummer 5539. Deze G-1 vloog op 1 november 1939 voor het eerst en werd een dag later door de LVA overgenomen. Het toestel werd op het vliegveld Bergen in Noord Holland gestationeerd, ingedeeld bij de 4e Jachtvliegtuigafdeling (4e JaVa).



Specifications

MotorHispano Suiza 80-02P & W SB4-G Twin WaspBristol MercuryVIII
Bemanning2
Bewapening2 Madsen 23 mm, 2 7,9 mm mg's in de neus,1 in de staart4 7,9 mm FN in de neus, 1 in de staart8 7,9 mm FN in de neus, 1 in de staart.
Spanwijdte10,3 m10,3 m10,9 m
Hoogte3,37 m3,37 m3,4 m
Vleugeloppervlak35,7 m235,7 m238,3m2
Startvermogen2 x ?? PK2 x 750 PK2 x 830PK
Kruisvermogen2 x ?? PK2 x 375 PK2 x 415PK
Brandstofcapaciteit?? l?? l1300 l
Gewicht schoon?? KG3150 KG3330 KG
Gewicht geladen?? KG4400 KG4800KG
Topsnelheid?? KM/u432 KM/u475KM/u
Kruissnelheid?? KM/u322 KM/u356KM/u
Operationeel Plafond?? m9400 m9600m
Maximaal Plafond?? m?? m?? mPlafond op 1 motor?? m5000 m5400
Vliegbereik?? KM1580KM1520 KM